קצין בכיר חושף: כך מאתרים מנהרה

קובי פינקלר No Comments on קצין בכיר חושף: כך מאתרים מנהרה

בשיחה עם מספר קצינים בכירים, נחשפת הפעילות לאיתור והשמדת מנהרות הטרור של חיזבאללה | אופן האיתור, התכניות והערפל המוחלט סביב פעילותם של מאות הלוחמים בגבול

פעילות צה"ל בגבול
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הותר לפרסום בשעה זו כי בימים האחרונים הושמדו ונוטרלו המנהרות שאיימו על מטולה. צה"ל העביר מידע ליוניפיל על מספר פתחי מנהרות.

ביום ה-23 למבצע "מגן צפוני" חושפים גורמים בצבא שהושמדו ונוטרלו המנהרות שיצאו מכפר קילא למטעים של מטולה. דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אומר שהתכנון של חיזבאללה היה לנתק את הצירים הקרקעיים בצפון אחרי כניסה לשטחים הסמוכים למטולה ולמקומות נוספים, הן מהתווך התת קרקעי שנחשף עכשיו והן בחדירה עילית ולשם כך נערך הצבא הן בבניית הגדר והחומה, הן בחישוף השטח ועכשיו בנטרול והשמדת התווך התת קרקעי.

במשך השנים טען חיזבאללה שמפעל הבלוקים שלו בכפר קילא הוא לול תרנגולות ואף שלח כתבת לדווח משם, זו אחת הסיבות שהשמדת המנהרה בכפר קילא נעשתה באמצעות בטון. ולמרות ניסיונות החיזבאללה לאטום את פתחי המנהרה, הן הפתח ב"מפעל הבלוקים" והן  רחובות הכפר מוצפים במלט דבר שמוכיח גם שהמנהרה חצתה את הגדר, גם על כל שהמנהרות  הושמדו וגם הוכחה שבשטח הכפר ישנן עוד פתחים ולא רק לול תרנגולות כאמור, כפי שחיזבאללה טען לאורך השנים.

"התמונות הללו של המלט הזורם ידברו בעד עצמן ויראו לממשלת לבנון שחיזבאללה פועל תחתם", אומר דובר צה"ל ומוסיף שהמבצע נמשך לפי התכנית ואפילו קודם במידת מה.

דובר צה"ל מגלה כי צה"ל העביר מידע על מספר מנהרות ליוניפי"ל (כמו זו בכפר רמיא) כדי שיטפל בהם אך עד כה לא נראה שנעשה משהו מצידם וצה"ל אוחז במנהרות בכל מקרה. המבצע לא הסתיים עדיין ויקח זמן עד אשר ננטרל את כל המנהרות מסכם דובר צה"ל.

ובתוך כך, קצין בכיר באוגדת הגליל אומר כי הפעולה היא כרגע  תחת המסגרת וההגדרה של 'קצר ועבה' כלומר פעילות בזמן קצר ככל הניתן אך כזו שתגיע לעוביה של הסוגיה שנקראת מנהרות הטרור של החיזבאללה.

"אנחנו פועלים כדי לנטרל את כל המנהרות אבל כל אחת בשיטה שונה. יש מנהרות שאותן ננטרל באמצעות בטון, יש מנהרות שאותן נפוצץ, כך שבכל מקום נפעל לפי תוואי המנהרה, לפי עומקה, לפי מיקום פתחיה ולפי שיקולים מבצעיים".

צפו: פרשננו הצבאי קובי פינקלר בסקירה על המנהרות, בקו הגבול.

קצין נוסף הבקי עד מאד בנבכי הפתרונות הטכנולוגיים מספר כי העבודה בשטח על המנהרות נערכת כבר למעלה משנה "הכל נעשה בסודיות גמורה כאשר העלנו את אנשי המעבדה מאוגדת עזה לצפון כדי ללמוד על השטח, כדי להכיר את הטופוגרפיה וללמוד מקרוב על הנעשה בתוואי התת קרקע. כל עוד אתה פועל רק מתוך מעבדה לא תצליח להגיע לפתרונות. ברגע שפרסנו את המערכות שלנו הצלחנו להביא פתרונות לאנשי ההנדסה שנפרסו בשטח".

בצה"ל יודעים לומר כי ידם על המנהרות וכי לא ירחק היום בו ישימו ידם על כל המנהרות.

מפקד בכיר בגזרה מספר איך מאתרים מנהרה, כמובן בלי לפגוע בסודיות: "הבנו את תכנית החיזבאללה כבר לפני שנתיים. כדי להוציא לפועל פיגוע בסדר גודל משמעותי הם צריכים להגיע לשטח עם כוחות משמעותיים. ברור להם שמציאות כזו שבה יצאו מתוך מנהרה בשטח גלוי לא מעשית והם יתגלו. הם חייבים להיות באזור מיוער או בתוך מטעים וכאן התחלנו לעבוד. התוצאות לא איחרו לבוא", אומר הבכיר.

העבודה בשטח נמשכת כל העת. למרות מזג האוויר הסוער ביממה האחרונה ממשיכים לעבוד במרץ לנטרול המנהרות במקביל לשמירה על הגזרה. אלפי החיילים שהועברו לכאן כולל חטיבת הקומנדו הם עדות להסתכלות המאד רצינית של הצבא למבצע "מגן צפוני".



0 תגובות